cursors butterfly...=)

Flapping Purple Butterfly

Followers

jom kite like...=)

Monday 23 September 2013

Cerita Seorang Mualaf..

hye uollss...rase ny da lme aku xupdate blog kn..
warghh..rindu lar...dan berabuk agakny blog ak nie...huhu..
ari nie aku nk citer kisah seorang mualaf..

Pd suatu ptg, dlm suasana angin sepoi2 bahasa (cewahh..cam nk wat novel lak, haha..) ketika aku beriadah di sbuah taman yg mnjd tmpat pertemuan pertama aku dengan insan yang bernama A (bukan nama sbenar)..pd pandangan mata aku, A merupakn seorang yang cukup sempurna..hensem, kacak, segak, tampan & yg sewaktu dengan nya..haha..gedik sangat..!!

Aku tengok A keseorangan sedang tertunduk lesu seperti mempunyai banyak masalah yang mengganggu fikirannya..ketika aku ingin meneruskan riadah aku pada ptg tu, tbe2 hati aku terdetik utk lihat A sekali lagi..A cuba untuk membunuh diri dgn mengelar urat nadi nya sendiri..ya..aku akui maybe cara nie da lapuk..tp nie la yg cuba A lakukan..syukur..Allah mnjadikan aku sbg perantara utk menyelamatkan A  sebelum dia cube bunuh diri, yang aku rse A hilang semangat utk meneruskan hidup..

Aku ingat lagi..jam baru menunjukkan pukul 5.20 pm.. ada titisan jernih yang aku kira mengalir dari mata A..sejujurnya, aku tak pernah lihat lelaki mengalir kn air mata dpan org lain..kcuali adik aku la..pd mula nya, mmg aku segan nk memulakan perbicaraan aku..dari kecik aku di ajar yang malu adalah perisai kaum hawa..  tp, ari tue kali pertama aku mghulurkan slm prkenalan..aku lihat raut wajahnya yang sangat tak bermaya..aku minta A ceritakan masalah dia pada aku..maybe aku tak dapat tolong A, tapi sekurang2nya aku dapat meringankan masalah yang dihadapi A dengan mendengar luahan hatinya..

Pada mulanya A berat untuk meluahkan apa yang terbuku di hatinya..walau pown aku tak kenal sape A sebenarny, baik @ buruk dia...pada ketika tu, nawaitu aku nak tolong jer.sungguh...baru aku taw A merupakan seorang insan yang dilahir kn dlm kluarga yang bukan islam..aku tertipu oleh raut wajahnya yang persis melayu tulen..rupanya dia kacukan chienese + indian...patut lah hensem..hahha.

A "fall in love" dgn seorang insan bernama S yang keturunan melayu & beragama islam..ak dpat agak, maybe percintaan mereka, dihalang keluarga..rupenya jangkaan aku meleset sama sekali..kerana keluarga A tidak menghalang A untuk memeluk Islam, agama yg suci nie...S putus kn hubungan dgn A dengan alasan yang tidak munasabah..dia juga tak menggalakkan A masuk islam..malah S juga berlaku curang dgn A..aku rase itu adalah alasan S untuk memutuskan hubungan mereka..kerana perempuan cukup benci  di cop "curang" krn pd mereka curang itu adalah satu perbuatan yang sangat jahat..(well aku kan perempuan)..

Mmg aku hairan, di zaman yang serba serbi canggih nie..(dunia di hujung jari kan..) ade lg insan yang cuba membunuh diri kerana CINTA...? Ya...jujur aku kata kan,..aku takut nak bercinta dengan insan yang belum halal untuk aku..kerana apa..aku takut kejadian spt A akan berlaku pada diri aku..sbb itu aku serahkan jodoh aku kpd yang Maha Esa..agar Dia menjaga bakal imam aku sebaik mungkin...dgn nie aku dpt mnjaga perasaan aku dari terus hanyut spt A...

Dan aku terkesima, apabila A tanya aku, nie ker seorang wanita yang dilahirkan, di besarkan oleh keluarga yang beragama islam..mereka tidak mengamalkan ajaran yang sebenar2nya..bukan ker Islam sendiri yang naik kan martabat wanita itu..knapa mereka sendiri yang jatuhkan martabat yang begitu sempurna..kalau tak, tak kan Allah tempat kan syurga itu di bawah telapak kaki ibu, seorang  wanita ..? kenapa S tidak menggalakkan A untuk masuk islam..? alasan S, leceh la..nak wat itu tak boleh..nak wat nie tak boleh..kena jaga tingkah laku...mcm hipokrit..

Astaghfirullahal'azim..mengucap aku..sesungguhnya, soalan2 nie memang memalukan & menduga aku..tapi jawapan aku..bukan semua perempuan, bersifat demikian..tapi mungkin kerana arus zaman & budaya asing yang masuk ke negara nie..menjadikan mereka hanyut mengikut trend2 terkini...di benak aku, ketika itu..siapa yang harus dipersalahkan..? adakah ibu bapa GAGAL dalam mendidik anak2..? atau adakah kerana culture shock..? dan jawapan aku untuk A, agama islam TIDAK  melecehkan sama sekali..bahkan agama islam itu sendiri yang mengajar kita cara2 & adap2 berkawan, makan, mandi dan sebagainya..sbb itu Rasulullah saw tinggalkan kita dengan dua perkara, iaitu Kitab Allah (al-Quran) dan Sunnah (hadith) Rasulullah, kalau kita berpegang dengan dua perkara nie, kita tidak akan sesat di akhir zaman..Al-Quran dan Hadith adalah penyuluh hidup kita..sangat lengkap & memenuhi keperluan kita...

Ya...A mengajar aku, untuk membuka mata aku..untuk aku peka dengan keadaan sekeliling..yg selama nie aku buta untuk menilainya...malah aku bersyukur sangat2, aku dipertemukan dengan A agar aku dapat terus beristiqamah dalam meneruskan hidup di alam fana nie..Terima kasih A...

sedar tak sedar..jam menunjuk kan kul 7.15 pm...dan da masuk waktu maghrib pown..A minta izin utk mnghantar aku blk kolej...pd mulanya aku ragu2..tp memandang kn hari da gelap dan waktu nie pown bas tak de..aku terima perlawaan A..sebelum balik aku singgah di sbuah masjid untuk menunaikan kewajipan aku..dan kami sempat menukar e-mail jer..bukan no. tepon ok....

3 ari slps itu, aku terima e-mail dari A, yang mengatakan dia da memeluk islam & dia ada belajar rukun iman yang diantaranya ialah Percaya pada Qada' dan Qadar Allah...A yakin Allah turunkan dugaan untuk menguji A, sejauh mne dia dpt bertahan..Subhanallah..Alhamdulillah..Allah buka pintu hati A untuk menerima hidayah iman..itu lah kisah aku dengan A....

p/s : A merupakan seorang pelajar yang belajar di negeri yang sama dengan aku..cume name university kteorang jer lain..seminggu selepas A memeluk islam, aku & A ada keluar bersama..dan aku sempat menghadiahkan dua buah buku..aku harap A dapat memahami & menghayati buku tersebut..selepas itu, aku terus loss contact dengan A, kerana A dapat melanjutkan pelajaran kat overseas uolllsss..(kisah aku dgn A spt kisah dlm novel...opss..tp nie reality ok..)..aku tak pernah cerita kisah perjumpaan aku dengan A, 2 tahun lepas kat sesiapa pown..termasuk lah roomates aku...Buat A, tak kira di mana awak berada,, semoga awak sentiasa berusaha menjadi mukmin yang sejati..entah knape tibe2 saya teringat kat awak..kalau ada jodoh..In Sya Allah..kita akan berjumpe lagi...saya doa kan awak agar dapat menggapai cita2 awak sbg seorang engineer ..agar awak dpt berbakti untuk negara sendiri..Dari jauh hanya doa yang saya mampu hadiahkan untuk awak..Dan ingat larh "Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik & begitu juga sebaliknya.."...

Akhir kata dari saya...Kadang2 Allah hilangkan sekejap matahari kita, lalu Dia datangkan guruh dan kilat..Puas kita menangis..menunggu dan mencari ke mana hilangnya matahari kita..Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang sangat indah....Dugaan itu tak pernah surut..bak kata pepatah.."bumi mana tak ditimpa hujan.."

No comments:

Post a Comment